Областният управител на област Пловдив проф. Христина Янчева е родена в Тополовград. По образование е агроном по лозаро-градинарство от Аграрния университет (бивш ВСИ). В Пловдив завършва докторантура на тема проучване на пасища, ливади в Странджа планина.
През 2016 г. проф. Христина Янчева става ректор на АУ. Преди това е заместник-ректор по учебната и международната дейност, била е изп. длъжността ректор, докато титулярят проф. Димитър Греков е земеделски министър, и зам.-декан на факултета по агрономство.
Проф. Янчева има дългогодишна преподавателска и научна дейност. Била е гост-професор в университети в Република Казахстан и координатор на международни проекти по програмите Еразъм и Еразъм+, SCOPES, Оперативни програми на ЕС, Финансов механизъм на Европейското икономическо пространство и др. Има множество специализации в чужбина и е носител на международни отличия, сред които юбилеен знак на Заподнопомеранския университет – Шчечин, Полша, за принос в утвърждаването на сътрудничеството между двата университета; и почетен знак от Министерството на земеделието на Полша за принос в развитие на земеделието.
– Проф. Янчева, вече три месеца сте на поста областен управител на Пловдив. Какви приоритети си поставихте и какво успяхте да направите за този период?
– Един от важните приоритети, които си поставих, е да работя прозрачно и в диалог с общините и държавните институции, за решаване на текущите проблеми и провеждане на предсрочните парламентарни избори. Първите два месеца от встъпването ми в длъжност фокусът ни беше изцяло върху тежката пожарна обстановка, предизвикана от засушаването и високите температури. Основните ни усилия бяха насочени към овладяване на кризата с горските пожари и недопускане на жертви и щети.
Проведохме и редица срещи с „ВиК“ ЕООД Пловдив, „Напоителни системи“ – клон Марица и Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, както и с „Български ВиК Холдинг“ във връзка с безводието, проблемите на язовир Пясъчник и състоянието на дигите на река Стряма. Заедно с кмета на община Първомай и отговорните институции начертахме стъпки за рестартиране на проекта за изграждане на водоснабдителна мрежа в с. Поройна. Също така продължават и срещите за търсене на решения за подобряване на водоснабдяването в община Сопот.
Важно беше да се продължи строителството на Околовръстното шосе на Пловдив и благодарение на съвместните усилия на институциите се направи дълго чаканата първа копка за изграждането на участъка от Скобелева майка до кръговото на Асеновградско шосе. Започна и изграждането на успоредно трасе между пътя Пловдив – Асеновград и град Куклен, което ще отдели тежкотоварния трафик и ще повиши в голяма степен безопасността на движението в района.
– Започнахте мандата си с тежка ситуация, а именно – пожарите на територията на Пловдивска област. От дистанцията на времето – как оценявате реакцията на институциите?
– Тази година, а и предходната, бяха изключително тежки не само за областта, но и за цялата страна. Горските пожари са трудно контролируеми и трябва да се оценят усилията на българските пожарникари, които не допуснаха човешки жертви. Като областен управител още в първите дни ми се наложи да координирам работата на институциите и бях на място на всеки един от мащабните пожари. Затова смятам, че имаше изключително добра и професионална работата на служителите на Пловдивската пожарна, подпомагани от военните, горските служители, местната власт и доброволните формирования. Тези хора бяха на терен денонощно и с риск за живота си спасяваха населението и имуществото.
Областният кризисен щаб работеше в постоянна координация с директорите на РДПБЗН-Пловдив, РИОСВ-Пловдив, РЗИ-Пловдив и ОДМВР – Пловдив. На място през цялото време бяха кметове на засегнатите общини Хисаря – Ива Вълчева, на Калояново – Младен Кичев, на Карлово Емил Кабаиванов и на Пловдив – Костадин Димитров.
Имахме много сериозна подкрепа от служебното правителство и лично от премиера Димитър Главчев. Получихме помощ от военните от 61-ва Стрямска механизирана бригада и 91-ви инженерен батальон Пловдив, включиха се бойците от Четвърти артилерийски полк – Асеновград. В гасенето участваха и военни хеликоптери и специализирани хеликоптери по линия на Механизма за гражданска защита на ЕС.
Благодарение на координирано взаимодействие между всички институции и активната подкрепа на медиитe, успяхме да преодолеем кризисните ситуации в кратки срокове, без човешки жертви и минимални щети за населението.
– Какво би могло да се направи като превенция на пожарите?
– Не смятам, че за едно лято съм станала специалист, но като учен мога да споделя какво мисля. С оглед на климатичните промени е необходимо сериозно укрепване на капацитета на службите, обезпечаване с техническо оборудване, широки разяснителни кампании, финансови средства за местната власт за превенция на бедствия изобщо.
Общините трябва да разполагат с достатъчно средства, с които да инвестират в противопожарни депа, хеликоптерни площадки, водни басейни и други средства за наблюдение и превенция както и за оборудване на доброволните си формирования.
Държавата трябва да инвестира в модерни технологии за ранно предупреждение и системи за мониторинг на пожарите, включително камери за видеонаблюдение, сензори за дим и топлина, както и използване на сателити за наблюдение на горски територии. Тези системи могат да засичат пожари в начална фаза и да уведомяват навреме. Необходимо е да се отделят целеви средства за оборудване и разширяване на мрежата от доброволни формирования, които подкрепят професионалните служби в случаи на мащабни бедствия.
– Перманентен проблем за Пловдив и респективно – областта, е общественият транспорт. Колко пъти се наложи да се намесите, за да не останат гражданите без превоз?
– Общественият транспорт е важна услуга за населението, тъй като осигурява както транспортната свързаност, така и социалната потребност. За съжаление демографските процеси през последното десетилетие и мигрирането на населението главно в областните градове поради икономически причини обезлюди немалко населени места.
Изпълнението на транспортната услуга към такива населени места се е редуцирало, поради това че пътникопотокът съществено намалява в сравнение с всяка изминала година, което рефлектира върху изпълнителите на обществената услуга – превозвачите. Има и населени места, които не са толкова засегнати от тези процеси.
За да не бъде прекъсната обществената услуга, областните управители разрешават и издават решения за прилагане на „спешна мярка“ на кметовете, за да продължат изпълнението на транспортната услуга до провеждане на обществена поръчка за възлагането им съгласно нормативните изисквания.
Бих искала да подчертая, че при поискано прилагане на „спешна мярка“ от страна на кметовете на общини в област Пловдив, винаги съм упражнявала своите правомощия съгласно изискванията и в полза на обществото с цел да се поддържа благосъстоянието на населението чрез осигуряване на непрекъснатост на превоза на пътници с автобуси по утвърдените транспортни схеми.
– Как работите с кметовете от региона? Имат ли към вас, като представител на държавата, искания и какви?
– За ефективното управление и решаването на местните проблеми за мен е изключително важно взаимодействието с кметовете от региона, защото те представляват интересите на своите населени места пред държавата. Тази комуникация е необходима както за развитието на областта, така и за координирането на политиките на национално ниво, независимо от сложната обстановка, в която се работи.
Като областен управител и екипът на администрацията сме в постоянна комуникация, да не кажа почти ежедневна, с кметовете. Провеждаме общи и индивидуални срещи за по-бързо обсъждане на конкретни въпроси.
Основните искания, които те поставят са свързани с нуждата от допълнително финансиране за проекти, които са ключови за развитието на съответната община като изграждане и рехабилитация на пътища, мостове, водоснабдителни системи. Също така имат искания за промяна на някои закони и регулации, които затрудняват работата на общините.
Не мога отново да не отбележа добрата координация с всички кметове на общини по време на летните пожари.
– Връщала ли сте решения на Общински съвети на общините от областта? Какви?
– Областният управител упражнява перманентен административен контрол за законосъобразност върху решенията на общинските съвети в област Пловдив. Това е основно законово правомощие от Закона за местното самоуправление и местната администрация.
Бих искала да отбележа, че местните органи на самоуправление на 18-те общини на територията на област Пловдив разбират своите правомощия и не излизат извън рамките им. Колегите юристи са прегледали стотици решения като от тях съм върнала с мотив за незаконосъобразност едва осем.
– Казус за община Пловдив са сметището в Цалапица, в което през август също имаше пожар, както и депото в Шишманци. Според вас, как трябва да се решават съвременните проблеми в сектор екология?
– На този въпрос бих могла да отговоря като учен, защото решаването на съвременните проблеми в сектора на екологията изисква комплексен подход, който включва различни стратегии и действия на глобално, национално и местно ниво.
Основните проблеми в този сектор, като изменение на климата, замърсяване на въздуха, водите и почвите, обезлесяване и загуба на биоразнообразие, могат да бъдат решавани, само чрез координирани усилия между държавните институции, местната власт, научната общност, бизнеса и гражданското общество. Мога да посоча някои ключови направления, които могат да допринесат за ефективно справяне с екологичните предизвикателства като преминаване към възобновяеми източници на енергия, устойчиво управление на ресурсите чрез въвеждане на принципите на кръговата икономика; рационално използване на водните ресурси; строги регулации за индустриалните емисии, подобряване на системите за управление на отпадъците и др.
Мисля, че е необходима целенасочена подкрепа за научни изследвания и разработки в областта на екологичните технологии, както и насърчаване на иновации, които допринасят за ефективно опазване на околната среда и устойчиво развитие на съответните региони.
– Вече е известно, че новият метод за плащане на такса смет по формулата „замърсителят плаща повече“ се отлага и няма да влезе в сила от 1 януари 2025 г. Смятате ли, че тази отсрочка във времето ще е достатъчна за местните власти, за да се подготвят за прилагането на европейското правило?
– Кметовете от Пловдивска област също поискаха отмяна и тук в Областна администрация в средата на август се проведе дискусия по тази тема. Кметовете бяха единодушни, че липсва ясна методика, указания и препоръки от отговорните институции за част от фазите на процеса. Не е предвидено и финансиране на мерките, които са заложени. Според тях държавата е прехвърлила върху общините тежестта на реформата, без да е осигурила средства и да е гарантирала плавното преминаване към новите изисквания. В същото време рециклиращите компании, които получават средства от държавата за разделното събиране и преработка на отпадъците, не са пряко ангажирани с реформата.
Те предложиха да бъде сформирана работна група с представители на правителството и Националното сдружение на общините, за да се изработи ясна методика, указания и етапи на в преминаването към новия подход към изчисляване на такса битови отпадъци. Работната група трябва също така да изготви индикативен бюджет на първоначалните инвестиции, които трябва да направят общините и каква ще бъде финансовата подкрепа от страна на държавата.
Ако това се случи и бъде проведена и много сериозна кампания сред населението, смятам че може да напредне процеса. Трудно ми е да кажа дали за това ще стигне една година.
– В процес на подготовка на предсрочни парламентарни избори. Очаквате ли проблеми и в каква посока?
– При подготовката за предсрочните парламентарни избори в Областна администрация се стремим да осигурим всички необходими условия за осъществяване на свободен, прозрачен и честен изборен процес. Проведохме консултации с политическите партии за определяне състава на Районните избирателни комисии в 16-и и 17-и многомандатни избирателни райони на Пловдив-град и Пловдив-област, които преминаха в спокоен и конструктивен дух.
Не очаквам проблеми, свързани с нашата дейност по организационно-техническата подготовка, защото работната група за подготовка и обезпечаване на изборите работи в постоянна координация със ЦИК и 16 и 17 РИК и изпълнява в срок всички задачи по националния график.
Източник: plovdiv24.bg