Томислав Дончев: Образованието се превръща в ключов критерий за икономиката
Има отчаяна нужда от инженери, технолози, математици, химици и повече видимост на българската индустрия, заяви вицепремиерът Дончев на регионален форум в Пловдив
Образованието се превръща в ключов критерий за конкурентоспособността на икономиката. По-голям от инфраструктурата, данъчните тежести и особеностите на регионалното развитие. Това заяви вицепремиерът и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев на форум „Южна България – рестарт и постижими цели“, организиран от в. 24 часа в Пловдив.
„Животът се променя, изискванията също. Затова реформата в образованието трябва да е перманентен процес, особено по отношение на професионалното образование“, обясни Дончев. Той подчерта, че имаме отчаяна нужда от инженери, технолози, математици и химици. По думите му нито една индустрия не може без квалифицирани работници. „Колко атрактивно е професионалното образование? Защо не е атрактивно нито за децата, нито за родителите им? Защото не подозират, че има индустрия“, отбеляза той.
По време на регионалния форум Дончев беше категоричен, че е необходимо разказът да е базиран на предизвикателствата, проблемите и стремежа към по-амбициозни цени.
Относно конкурентоспособността той подчерта като особено важно не само индустриалните зони и ускоряването на инвестиционния процес, а и миграцията към услуги и индустрии с по-висока добавена стойност.
За района на Пловдив вицепремиерът заяви, че процесите там са се случили като по учебник – силен градски център, привлекателен и за туризъм, и за заселване, култура, а около него концентрация на индустриални мощности. Като проблем посочи, че това не се случва с тези мащаби в други части на страната.
Той направи кратка икономическа ретроспекция на пътя на България от членството ни в ЕС досега, като посочи, че от началото БВП на глава от населението, отнесен към средноевропейския, е бил 31%, а сега е 66%.
Неведнъж съм казвал, че българската икономика е в трансформация. От началото на 2025 г. 55% от инвестициите и 79% от създадените работни места са във високотехнологичния сектор. Това е илюстрация, че сме на правия път. Дано го извървим по-бързо“, заключи вицепремиерът.
В рамките на конференцията бяха обсъдени още теми като инфраструктура, свързаност, енергийна сигурност, демографски предизвикателства и мястото на Пловдив в икономическата карта на страната. Събитието събра представители на изпълнителната и местната власт, бизнеса, академичните среди, граждански организации и др.
Гроздан Караджов: Пловдив става част от новия стратегически трансевропейски коридор, свързващ три морета
Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов заяви на форума „Южна България – рестарт и постижими цели“, че Пловдив и Южна България вече са част от новия стратегически коридор „Черно море – Егейско море – Балтийско море“. Следващата седмица в Брюксел ще бъде подписана рамка за регионално сътрудничество с Гърция и Румъния, която ще ускори планирането, финансирането и изграждането на нови трансгранични направления чрез европейски фондове.
Основни направления:
- Западна ос: Атина – Солун – София – Видин – Букурещ. Това е традиционният Балкански коридор, който свързва Гърция с Централна Европа. Караджов подчерта, че забавянето му над 25 години може да доведе до заобикаляне през Северна Македония.
- Централна ос: Солун/Александруполис – Свиленград – Пловдив – Русе – Букурещ – Сирет – Унгени. Критично направление за товарните потоци, заобикалящи рисковите маршрути в Черно море.
- Източна ос: Истанбул – Бургас – Варна – Констанца. Ново южно-северно трасе, което свързва турския мегахъб с българските и румънските черноморски пристанища, разтоварвайки трафика през Босфора.
Инфраструктурни проекти:
- Два нови моста над Дунав – при Силистра и Никопол.
- Разширяване на магистрала „Тракия“ между София и Пловдив, заради удвоения трафик в следващите години.
- Концесия за летище Пловдив от 2026 г., която ще осигури модернизация и нови услуги.
- Модернизация на жп линии, включително Пловдив–Свиленград, която вече е претоварена.
Цифрова свързаност:
Паралелно с транспортната модернизация се изграждат цифрови коридори:
- В Пловдивска област – над 390 км оптични мрежи и 5G свързаност за над 55 000 жители.
- В Пазарджик, Смолян и Хасково – над 600 км нова оптична инфраструктура и достъп до високоскоростни електронни услуги за десетки хиляди жители и гранични пунктове.
Ролята на Пловдив:
Караджов подчерта, че Пловдив винаги е бил кръстопът – още от времето на Via Diagonalis. Днес градът е включен в основната Трансевропейска транспортна мрежа, където се пресичат две магистрали, две скоростни жп линии, индустриална зона, интермодален терминал и логистични хъбове. Това превръща Пловдив в естествен транспортен център на Южна България и ядро на международните товарни потоци между Турция, Гърция и Европа.
В началото на 2026 г. ще открием процедура за избор на концесионер на летище Пловдив. Анализите се финализират.
Причината е проста: летището има нужда от модернизация, от значителни инвестиции, от нови услуги и повече капацитет. Бюджетът не може да осигури тези ресурси, но чрез концесия те могат да бъдат привлечени целенасочено и бързо. Това означава повече пътници, повече товари, повече възможности за региона.
Пловдив и всички съседни области са част от обща стратегия:регион, който е свързан, балансиран, достъпен и конкурентен; регион, който расте заедно, добави той.
Тук, от Пловдив, се вижда не само какво сме направили, но и накъде вървим: към държава, в която свързаността дава сила, инфраструктурата ускорява растежа, а регионите – бъдеще.
„Ако погледнете отвисоко какво се случва, всичко хубаво се случва около магистралите“, подчерта Гроздан Караджов. Ако не започнем съвсем скоро да разширим магистрала „Тракия“ между София и Пловдив, тя вече не може да поема трафика, заяви той и добави, че тази година трафикът се е увеличил с 25%, а след 4 години ще имаме двоен трафик. Според него при това претоварване магистралата няма да е безопасна, ако остане в сегашния си габарит.
Преди години едно правителство спря тунела под Шипка и преди седмица е издадено разрешение за строеж от Габрово към входа на тунела и това ще размрази най-пряката връзка между Северна България и Пловдив, включи се и Томислав Дончев.
Областният управител на Пловдив: Образованието е също толкова важно, колкото и инфраструктурата
Образованието е също толкова приоритетно за развитието на регионите, колкото и развитието на инфраструктурата, заяви по време на дискусията ва „24 часа“ областният управител на Пловдив проф. Христина Янчева. Гост на форума бе и заместник областния управител д-р инж. Атанас Ташков.
„В областта са увеличихме броя на дуалните паралелки и имаме 115 договора с фирми, които осигуряват реална работна среда на учениците. Ако нямаме образовани и квалифицирани кадри, няма как да привличаме инвестиции, защото тези две теми са свързани. Образователната система трябва да е такава, че да отговорим на изискванията на бизнеса“, коментира още проф. Янчева.
„През тази учебна година променихме структурата на образователната система в средното образование, като увеличихме дела на професионалните паралелки и включихме 11 нови професии, които са на база на анкетирани работодатели. Това са специалности, които са необходими за строителството и специалности на бъдещето, които смятаме, че в следващите години ще имат значение“, каза Янчева.
Друга промяна в сферата на професионалното образование е настъпила с увеличаване на броя на дуалните паралелки от 16 на 19. „Имаме вече 115 договора с фирмите, с които работим с учениците в реална работна среда и след това им осигуряват работа в съответната индустрия. Важно е, че в областта има и доста големи инвестиции в научно-изследователската структура“, посочи областният управител.
Тя допълни, че други важни акценти са осигуряването на равен достъп до образование на всички ученици и предотвратяване отпадането на децата от училищата.
„Пловдив област е една от най-бързо развиващите се в икономическо отношение. Само преди няколко месеца в град Първомай американската компания „Интуитив“ откри своята производствена база, а това е световен лидер в роботизираната хирургия. Няма да забравя думите на изпълнителния директор, който каза: „Област Пловдив избрахме, защото има висококвалифицирана работна ръка и отлична инфраструктура“, изтъкна професор Христина Янчева.
По отношение на цялостната роля на областните управители тя заяви, че с местните власти се работи по всички ключови проблеми, сред които транспорта, образованието, бедствия и аварии, осигуряването на проводимост на речните корита и други.
Пловдив допринася близо 10% от добавена стойност на икономиката на България, каза кметът Костадин Димитров
Пловдив допринася близо 10 процента добавена стойност на икономиката на България, каза кметът на града Костадин Димитров по време на форум „Южна България – рестарт и постижими цели“, който се провежда днес в Дома на културата „Борис Христов“.
По думите му над 741 хил. души живеят в населените места около Пловдив, което прави града изключително силен от гледа на точка на индустриалните зони. Имаме над 2,2 милиарда евро добавена стойност, посочи Костадин Димитров.
По думи на Димитров в областта има 74 хил. работни места. „Само последния месец имаме в индустриалната зона „Тракия“ три нови завода, т.е. работни места има, търсят се“, каза кметът. Той посочи, че за да подпомогне този процес Пловдив поддържа изключително добра комуникация с Тракия икономическа зона и с всички образователни институции. „Пловдив е вторият с по големина образователен център на България с 8 университета, много гимназии и главното образование е залегнало трайно в нашите планове за развитие“, каза Димитров.
Той засегна и темата с положителния миграционен прираст, който се наблюдава в Пловдив, като заяви, че над 5000 души се заселват в града годишно. „Предимно млади хора – 1293 души. Можем да кажем, че много хора се връщат от чужбина. Нашите показатели показват, че над 4000 са се завърнали през последната година и имаме близо 28 000 чуждестранни студенти“, обясни кметът.
Костадин Димитров отбеляза и напредъка на институциите по темата с изграждането на Околовръстното шосе. „Когато говорим за транспорт и за околовръстно, тук можем да се похвалим заедно с областната управа за това, че в последните две години направихме една регулярна комуникация с Агенция „Пътна инфраструктура“ за изграждането на околовръстно шосе. Участъкът от Скобелева майка до Асеновград вече има разрешение за строеж и се работи по него“, каза кметът на Пловдив. Според него колкото и да говорим за безопасност на движение, най-голямата превенция е именно изграждане на нормално околовръстно, което да даде възможност за извеждане на трафика извън града.
„В град Пловдив се извършват още много други транспортни ремонти и съответно изграждане на нови пътни артерии. Четири входно-изходни артерии в момента или се реконструират, или са почти готови за трафика, който ежедневно влиза и излиза от града“, каза Димитров.
Той отбеляза и развитието на културния живот на града, като каза, че всяка година бюджетът за култура се увеличава с 10 на сто, с което се надграждат мероприятия и културни дестинации.
Кметът коментира постиженията на града в сферата на спорта. „Два стадиона в момента се изграждат. Басейн „Младост“ е една много добра сграда, която се изгради в последните години. Олимпийски басейн с 1005 места и възможност за провеждане на световни първенства. В момента изграждаме две зали за волейбол и баскетбол в „Западен“. Готова е и Зала „Дунав“, заяви кметът на Пловдив.
Областна администрация – Пловдив
Връзки с обществеността
email: press@pd.government.bg
моб. +359 87 9182250
тел: +359 32 605568, +359 32 605512






