Интервю на Георги Линков, www.plovdivskinovini.com
Г-н Димитров, с какво Пловдив и Областта могат да са интересни за китайския бизнес?
Имах друг поглед за Китай и това, което видях, надмина очакванията ми. В скоро време те могат да станат първа икономическа сила в Света. Българският пазар е малък за китайския бизнес и трудно може да ги спечелим. Все едно сме един квартал на Шанхай. Там всяка седмица се строи по един небостъргач, а бизнесът плаща 25% от данъците в Китай. За това и те търсят нещо, което нямат и то главно в селското стопанство. Един любопитен факт разбрах от тях, а той е, че изнасяме люцерна за Китай. Надявам се точно в този сектор да се направят проекти в Пловдивска област. Другото което е свързано със селскостопанския сектор е образованието и подготовка на кадри от Аграрния университет. На 10 декември в университета ще пристигне делегация във връзка с откриването на филиал за китайски студенти.
Освен земеделието, г-н Димитров, имат ли китайските фирми интерес в друга сфера?
Разбира се. Китайците поискаха летища от премиера Бойко Борисов и той им посочи, че могат да участват в концесии за тези в Русе и Пловдив. Ако искат пристанища – във Варна и Бургас. По отношение на летище Пловдив китайците могат да го използват за карго летище и граждански полети. И днешната среща с представителите на Министерството на транспорта ще е за бъдещата концесия на аеропорта. Относно концесията има желаещи фирми и от Кувейт, Италия и дори български за летището. Българите искат да купуват самолети и да развиват гражданските полети, а италианците от Милано искат освен това да направят и МОЛ до него. То има бъдеще и не трябва да има пораженческо мислене по тази тема. Това се отнася и за стадион Пловдив. Не е необходимо, както някой ни обяснява, че трябва да питаме УЕФА, ФИФА……ФУФА, ФАФА и т.н. Няма кой да питаме. Стадион Пловдив трябва да го има и не трябва да угодничим на никой и той трябва да е национален стадион. Ще бъде направен по критериите на УЕФА и ФИФА.
В Китай стана дума и за тунел под Стара планина, каквато беше и вашата идея от предния мандат като областен управител?
Този проект касае не само Област Пловдив, но и Северна България. Може да дойдат и да строят, а с тол такса да си изплатят проекта за 15 години или по-друг начин. Няма фирма да дойде да направи мащабен проект и да не търси възвръщаемост на парите си. Има предвиден тунел под Стара планина 7-9 км. В Шанхай минахме през тунел 17 км под вода. Така, че за тях не е проблем този проект.
Вие отидохте с проект за видеонаблюдение в Китай, какво стана с него?
На фона на сегашната реалност в Европа и Света този проект е много важен и за тях. Фирмата ОРАК Европа е направила отличен софтуер, който беше оценен и от китайците. Освен видеонаблюдение на гари той включва още летища, автобусни гари и други обекти. Наблюдават се багажи и при забравен такъв се сигнализира. Грешката е сведена до минимум. Фирмата Флавей отдели специално внимание и се очакват да дойдат да се запознаят на място с проекта. Те са водещи в света по такъв софтуер, но нямат този. Засега могат да стартират в Пловдивска област, а след това цяла България и Македония. Трябва да мислим за сигурността на хората. До дни ще събера и всички кметове от Пловдивска област по този въпрос. Освен това с тях трябва да решим и въпросите около язовирите и зимната подготовка.
Министър Красен Кралев вчера заяви, че има интерес от кувейтци за Гребната база, предвиждат ли се разговори с него и за стадион Пловдив?
Има интерес от кувейтски инвеститори и ще се видя с тях днес. Трябва да създадем условия за да вложат пари в даден проект. С тях ще разговарям и за стадион Пловдив и за летището. Тези два обекта също ги интересуват. Според мен трябва да се изпълни до край строежа на стадиона по всички изисквания за един национален стадион.
Какво става с инфраструктурните проекти в Областта, работили се по тях?
Едни от важните проекти, които трябва да се реализират са по изграждането на външния ринг на Пловдив. Пътищата Пловдив-Асеновград, Асеновград – Първомай, Околовръстното до Асеновградско шосе, както и Голямоконарско шосе. За Голямоконарско шосе трябват около 60 млн. лева. Важен проект за Пловдив и трябва да се реализира.
Последна редакция на 14 март, 2017 в 17:38