Необходима е сериозна мобилизация на хората и ресурсите, за да се намали напрежението в изборния процес, подчерта на срещата си с тях областният управител
„Предстоящият вот ни изправя всеки ден пред нови предизвикателства, но опитът ни помага в организацията. Бих искал да подчертая изключително важната роля на секретарите на общини, защото от тяхната качествена работа зависи успешната организация на вота. Смятам, че от страна на областна администрация е създадена много добра комуникация и координация с всички общини и се надявам, изборите на територията на областта да преминат спокойно и успешно“. Това заяви областният управител на област Пловдив Ангел Стоев на срещата със секретарите на общини, която имаше за цел да се разгледа хронограмата на дейностите в оставащите дни до 2 април. В нея участваха също главният секретар на областна администрация Георги Янев, председателите на 16 и 17 РИК Калоян Сухоруков и Янко Радунчев, представители на „Охранителна полиция“ и експерти от „Информационно обслужване“ и „Сиела норма“.
Печатните бюлетини ще пристигнат в областна управа на 28 март заедно с телефонните устройства, с които ще се записва преброяването на гласовете след края на изборния ден. След това те ще бъдат предадени на общините по график. Ден преди вота записващите устройства ще бъдат тествани от членовете на СИК, за да видят как се регистрират чрез QR-код и как работи софтуера. Ако има евентуално неработещи телефони, те ще бъдат подменени от дежурния екип на „Информационно обслужване“. Машините за гласуване ще бъдат разпределени по секциите също ден преди изборите по график, изготвен от „Сиела норма“. Графикът за транспортиране им вече е изпратен в ЦИК и се очаква да бъде получен в районните избирателни комисии, които от своя страна да го предоставят на общините.
Все повече въпроси поражда смесеното гласуване, което води след себе си до нови изисквания и допълнителна логистика заради удължаването на времето за обработка на изборните книжа, стана ясно по време на срещата. Областният управител призова за мобилизация и оптимизация на хората и ресурсите, за да се намали напрежението в изборния процес.
Председателите на РИК Калоян Сухоруков и Янко Радунчев изразиха сериозни притеснения не само от допълнителното натоварване на СИК с видео заснемането на преброяването на бюлетините след вота, но и от сложността на протоколите с изборните резултати, които трябва да бъдат записани. „Протоколът е 18 страници, а в него има 650 числа, които трябва да бъдат попълнени. По време на обученията на СИК ще обърнем специално внимание на това. В сайта на ЦИК има качена демоверсия на протоколите, която съветваме всеки член на комисия да попълни, за да види колко стъпки има да извърви, за да се минимизират грешките“, коментира Янко Радунчев. Всички обучителни материали и указанията на ЦИК са качени и на сайтовете на двете районни избирателни комисии.
Секретарите на общини съобщиха, че вече са осигурили за всяка една СИК параваните за гласуването с хартия, по две кутии – за електронните разписки и за бюлетините, копирни устройства, както и транспортирането на членовете на СИК към РИК.
Остана открит въпросът кой ще осигурява техническото обезпечаване на записващите устройства в деня на вота, ако при тях им проблеми, но по въпроса се очакват указания от ЦИК.
Припомняме ви, че изборните книжа в деня на вота ще се приемат в Международния панаир, като във втора палата ще работи 16 РИК-Пловдив, а 17 РИК- област Пловдив – в единадесета палата.
Областна администрация – Пловдив
Връзки с обществеността
email: press@pd.government.bg
моб. +359 886 223 337
тел: +359 32 605568, +359 32 605512