Местните избори ще са изпитание, защото за първи път на тях ще се гласува едновременно с машини и хартиени бюлетини, смята областният управител на Пловдив
Ситуацията с монумента „Альоша“ е много по-различна в сравнение с Паметника на Съветската армия
Ще направя работна среща, която да даде тласък на казуса с Тютюневия град
– Г-н Зюмбилев, в навечерието сме на 6 септември. Защо стана така, че национални празници станаха повод за разделение на българите?
– За щастие 6 септември никога не е водил до разделение, защото е символ на сбъдната национална мечта за обединена и свободна България. Съединението е изцяло българско дело, въпреки волята на Великите сили. Заради това съм убеден, че няма по-подходяща дата за национален празник. През 1885 г. нашите предшественици са имали куража да защитят правото си да живеят заедно под едно знаме и в една държава. Затова 6 септември ще бъде истинският ни национален празник, който няма да предизвика споровете, както датата 3 март.
– До старта на предизборната кампания остават броени седмици. Имате ли притеснения около организацията и провеждането на местния вот?
– Непрекъснато възникват проблеми и спорни казуси, но те се решават. Трябва да бъдем готови за организирането на изборите едновременно с машини и хартиени бюлетини, което се случва за първи път. Като областна администрация ние имаме ангажименти, за да гарантираме честното и прозрачно провеждане на изборите. Но най-голяма е ролята на Общинските избирателни комисии, които в област Пловдив са 18. Очакваме тяхното сформиране до 8 септември, за да започнат регистрацията на кандидатите за кметове и общински съветници в ОИК, като преди това е регистрацията им в ЦИК.
– Ще има ли промяна на мандатите на бъдещите общински съвети в областта, предвид резултатите от последното национално преброяване?
– Това ще решат Общинските избирателни комисии, като следват съществуваща формула според броя на населението на територията на съответната община.
– В момента трите най-важни проекта за Пловдив и региона са осигуряването на питейна вода от Въча, изграждането на градска железница и строителството на Околовръстно шосе. На практика обаче тяхната съдба е в ръцете на държавата. Има ли някакво движение по тези проекти?
– Да, това са три от важните проекти на Пловдивска област, по които се работи от десетилетия, но напредъкът не е особено голям.
Проектът „Въча“ беше предложен за национален стратегически обект, но това е само първа стъпка. Предстои да бъде одобрена междуведомствена комисия, в която да се включат представители на министерствата на регионалното развитие, на околната среда и на енергетиката. Тя трябва да разгледа всички проекти за „Въча“, по които е работено до момента, да изготви анализ и да внесе предложение в Министерския съвет обектът да получи този желан статут и да се осигури финансиране от държавата. Тази комисия след това трябва да изработи техническо задание за точно и ясно проектиране на довеждащото трасе.
Проектът за градска железница е може би с най-голям напредък
и има реални шансове нейното изграждане да започне до края на 2025 г. Както знаете, възложител на обекта е НКЖИ и на последната ни среща в областна администрация стана ясно, че е в ход възлагане на обществена поръчка за проектиране на първият етап. Това е трасето от Централна жп гара до гара Филипово и връзката на жп гара Крумово с Летище Пловдив.
С много бавни темпове напредва работата по Околовръстното шосе на Пловдив, което е важно не са само за града, но и за всички съседни и близки общини. Може да се каже, че най-напреднал е процесът за участъка на югоизточната тангента – път II-56, или както е популярно – от Асеновградско шосе до паметника Скобелева майка. Той е с дължина 4,820 км.
Агенция „Пътна инфраструктура“ вече избра изпълнител за строителството на участъка. Новият председател на агенцията обаче на този етап замрази почти всички ремонти на пътищата. Надяваме се, че това няма забави много старта на работата по този участък на Околовръстното, защото той ще изведе голяма част от трафика извън Пловдив и ще направи директна връзка с магистрала „Тракия“ на пътуващите от общините Куклен и Асеновград.
– Има ли други важни проекти за Пловдив, за които е необходима вашата намеса?
– Областният управител не би могъл да се намесва, но може да подпомага комуникацията на местната власт с националните органи на управление, както и с техните регионални поделения. Още в първите дни, след като поех поста, направих среща с кметовете на общини, а след това и с ръководителите на регионалните институции на министерствата.
Много проблеми бяха поставени във връзка с водните проекти в населените места, които се реализират в момента. Има и много отлагани решения, които да помогнат за преодоляване на безводието в по-малките населени места. Не са малко и проблемите, свързани с благоустрояването на населените места, с които местните власти нямат сили да се справят.
Радвам се, че моята намеса помогна за създаването на алтернативен път, който
ще позволи директна връзка на жителите на Трилистник през Скутаре с Пловдив и Рогош.
На работна среща с моето посредничество НКЖИ, Община „Марица“ и кметовете на Трилистник и Скутаре изработиха план. Надявам се НКЖИ да спазят обещаното от ръководителя на жп проекта „Рехабилитация на железопътна линия Пловдив-Бургас“ инж. Иван Бакалски, че преди да затворят прелеза между Рогош-Трилистник, ще изградят връзка за безопасно преминаване, без да се удължава маршрутът за учениците, работещите в Пловдив и ще има връзка с най-близките медицински центрове.
През тази седмица ще се опитам да дам тласък за решаването на един сериозен градоустройствен проблем на Пловдив, свързан с Тютюневия град. Предстои организирането на работна среща. Знаете добре, че централната градска зона има статут на групова архитектурно-строителна недвижима културна ценност от национално значение. В нея попада и Тютюневият град с уличните ансамбли и сградите от ул. „Иван Вазов“ до ул. „Цанко Дюстабанов“. Като от това следват и съответните режими на опазване на недвижимата културна ценност. Специализираният експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности към НИНКН на 10 октомври 2022 г. на свое заседание определи статута на централната градска зона, но не бе определен докрай режимът на опазване на сградите, което създава изключителни трудности както на Общината, така и на инвеститорите. В същото време сградите се рушат и са опасни.
Според мен е необходимо да се очертаят проблемите и в ускорени темпове да започнем да отстраняваме препятствията пред обновяването на зоната и превръщането й в привлекателно място за живеене, бизнес и култура, каквото е желанието на всички пловдивчани. Дълбоко съм убеден, че това искат и ръководството на Министерството на културата, НИНКН и Община Пловдив.
– Ще последва ли монументът на Альоша съдбата на паметника на Съветската армия в София?
– Ситуацията с двата паметника е различна. Докато Столичният общински съвет има актуално решение за демонтирането на Паметника на Съветската армия и започна процедура по неговото изпълнение, то в Пловдив е необходимо ново решение на местния парламент. Вече представих позицията си по този въпрос. Както вече обявих, взетото през 1996 г. решение за премахване на Альоша от Общинския съвет е отменено първо от Окръжния, а след това и от Върховния съд.
В процеса на изясняване на статута на „Альоша“ бе установено, че за паметника никога не съставян акт за държавна собственост – нито по отменената наредба за държавните имоти, нито по сега действащия Закон за държавната собственост.
Според Закона за културното наследство паметникът е ситуиран в границите на парк „Хълм на Освободителите“, който е със статут на паметник от „местно значение“.
Затова считам, че ако Общинският съвет на Пловдив иска паметникът да бъде демонтиран, може да предприеме конкретни стъпки, за да завърши процедурата за обследване на статута на монумента по Закона за културното наследство.
Вече изпратих писмо до Общинския съвет с конкретни стъпки, за да могат след това да се предприемат съответните дейности за неговото премахване или запазване.
Д-р инж. Илия Зюмбилев е областен управител на Пловдив от 13 юли тази година.
Роден е на 26 май 1984 г. в София, но израства в Пловдив. Завършва Професионалната гимназия по електротехника и електроника, а след това специалността „Електротехника“ в Технически университет-София – Филиал Пловдив.
Притежава докторска степен по материалознание, като тезата му е посветена на плазмените технологии. По програма „Еразъм“ специализира в едно от най-старите и престижни висши инженерни училища в света – университета Arts et Métiers в Париж, Франция (ENSAM). Автор е на над 40 научни публикации, публикувани в България, европейските държави, САЩ и Канада, както и на няколко научни книги.
По-голяма част от кариерата му е свързана с енергетиката. Над 15 години работи в държавното дружество „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД на различни позиции.
Води лекции като хоноруван преподавател в Пловдивския филиал на Техническия университет и в Аграрния университет.