Акцент, Новини

Министърът на образованието и областният управител на Пловдив дискутираха с образователните медиатори механизмите за обхващане и задържане на децата в клас

В срещата в Областна администрация участваха близо 100 медиатори от училищата в Пловдивския регион

Министърът на образованието Красимир Вълчев и областният управител на Пловдив проф. Христина Янчева проведоха среща с над 100 образователни медиатори в Областна администрация Пловдив и дискутираха с тях механизмите за обхващане и задържане на децата в клас. 

Дискусията се поведе по инициатива на министър Вълчев и на областния управител на Пловдив проф. Христина Янчева, като в нея се включиха също заместник областният управител Нурджан Караджова, началникът на РУО-Пловдив Иванка Киркова и ръководители на образователни институции.

Министър Вълчев подчерта, че медиаторите са ключови участници в усилията за ежедневното присъствие на децата в училище. „Към днешна дата можем да кажем, че има положителни промени в нагласите, но те все още са недостатъчни и неравномерни. Затова трябва да продължим усилията си. Много важна част от тях са образователните медиатори, защото тяхната работа е безценна за бъдещите шансове на тези деца“, заяви той. 

Проф. Христина Янчева акцентира върху значението на сътрудничеството между институциите на местно ниво и изрази благодарност към медиаторите за тяхната работа в общностите. „Медиаторите са мостът, който свързва децата и родителите с образователната система. Тяхната мисия е не само да подкрепят, но и да вдъхновяват семействата да вярват в силата на образованието“, каза областният управител.  

На срещата бяха обсъдени редица предизвикателства – липсата на владеене на български език при част от децата, ранните бракове като причина за отпадане от училище, както и необходимостта от създаване на междуинституционален механизъм за противодействие.

Министърът посочи, че когато децата са обхванати по-рано, шансовете им за ефективна интеграция в образователната система, достигане до по-горните класове и придобиване на професионални умения значително се увеличават. Важен фактор е и посещението на детска градина – колкото повече години, толкова по-големи са възможностите за напредък.

Затова със Закона за предучилищното и училищното образование се предлага въвеждането на т.нар. „езикова интеграция“, поясни министър Вълчев. Тя предвижда тестване на входа на първи клас или на изхода на детската градина, както и за деца, които се връщат от чужбина без достатъчно владеене на български. Деца с недостатъчно езикови умения ще започват обучение само по български език, докато достигнат минимално комуникативно ниво. При по-ниско владеене ще се предвиждат 200 часа обучение, а при сериозен дефицит – 500 часа. За най-изостаналите ще има подготвителна година. „Повечето образователни системи имат такава езикова интеграция и тя помага много“, каза още министърът и добави, че е възможно системата да стартира още през следващата година, но на първо време в ограничен обхват, за да се изпробват инструментите.

Според Красимир Вълчев е необходимо повече деца да посещават детска градина. Затова е въведена задължителната подготовка за 4-годишните и е осигурено безплатно посещение на детските градини.

Министърът припомни, че държавата осигурява средства за финансиране на трудовите правоотношения на образователните медиатори. По думите му това са хора от самите общности, които се ползват с по-голямо доверие сред децата и техните родители в сравнение с външни специалисти. Те осигуряват устойчивост на усилията за обхващане на всички деца и гарантиране на тяхната ежедневна посещаемост.  Той допълни, че ще се търсят начини за увеличаване на подкрепата за образователните медиатори, тъй като се вижда, че тяхната работа е изключително ефективна.

Областна администрация – Пловдив
Връзки с обществеността
email: press@pd.government.bg
моб. +359 87 9182250
тел: +359 32 605568
+359 32 605512

Last modified on 17 ноември, 2025 at 17:02

Skip to content https://www.livechatalternative.com/